Amsterdam | Dinsdag 11 september | Gepubliceerd op: 11 september 2012
Pitch
Festival Appelsap dreigt te verdwijnen uit het Oosterpark. 18 september definitief besluit. http://pr.co/p/000psn
Samenvatting
Het bekendste en belangrijkste Hiphopfestival van Nederland ‘Appelsap in het Oosterpark’, georganiseerd door stichting Appelsap, moet hoogstwaarschijnlijk gedwongen vertrekken uit het Amsterdamse Oosterpark. Al sinds het jaar 2000 is het Oosterpark de thuisbasis van het succesvolle festival, dat in 2012 meer dan 7.000 bezoekers trok. Dit besluit betekent waarschijnlijk het einde van het festival.

Rampscenario.

De organisatie spreekt van een rampscenario voor de (jongeren)cultuur in Amsterdam Oost als festivals op deze bruuske manier de kans wordt ontnomen om cultureel te ondernemen.

Naar aanleiding van klachten van een groep omwonenden (er werden 80 handtekeningen opgehaald), staat het nieuwe evenementenbeleid van Stadsdeel Oost plotseling op enkele cruciale punten ter discussie. Het evenementenbeleid legt vast wat er aan evenementen mogelijk is in Amsterdam Oost. Het heeft als speerpunten een evenwichtige verdeling van evenementen, meer duidelijkheid voor bewoners, culturele diversiteit en het profileren van Amsterdam Oost als bruisend stadsdeel. Het beleid zou op 18 september a.s. feestelijk moeten worden aangenomen in de raad.

Een aantal omwonenden vindt echter dat het park niet mag worden afgesloten, terwijl dit wel essentieel is voor het voortbestaan festivals als Appelsap. Een meerderheid in de raad maakte vorige week woensdag kenbaar dat ze het hier mee eens zijn. Zo dreigt Appelsap verloren te laten gaan ten gunste van de wensen van klein deel van de omwonenden, waarbij de meer dan 1200 Oost-bezoekers van het festival in de steek worden gelaten.

Stichting Appelsap doet handreikingen en zoekt dialoog.

Stichting Appelsap is altijd in gesprek met buurtbewoners en biedt diverse praktische oplossingen om overlast in de komende edities te beperken. Zo wordt de tijdelijke afsluiting van een deel van het park aanzienlijk beperkt, worden enkele sporen in het gras sneller hersteld en de communicatie nog verder uitgebreid. Ook zal in samenwerking met het Stadsdeel een objectief geluidsprotocol worden ontwikkeld. Daarnaast biedt de organisatie de direct omwonenden vanaf 2013 gratis toegang. Appelsap wil graag haar verantwoordelijkheid blijven nemen en water bij de wijn doen, maar lijkt daarin alleen te staan.

Appelsap sluit het Oosterpark niet zomaar af, daar liggen zwaarwegende redenen aan ten grondslag, waaronder veiligheid en het moeten heffen van entree. Een uitwerking van deze argumenten vindt u onderaan dit persbericht.

Het definitieve besluit wordt 18 september genomen.

Gelukkig is het besluit nog niet genomen en kan Appelsap rekenen op steun van vele kanten. D66 is groot voorstander van een bruisend stadsdeel en spreekt zich openlijk uit voor het redden van Appelsap in het Oosterpark. Zie ook de blog van raadslid Jelmer Alberts (http://jelmeralberts.nl/in-de-raad/festival_appelsap_dreigt_te_verdwijnen_uit_het_oosterpark) waarin concrete voorstellen worden gedaan om er met de bewoners en de andere partijen uit te komen.

Jelmer Alberts: "Appelsap is een begrip in Oost. Klein begonnen door een groep jongens uit Oost en met veel tijd, energie en liefde grootgebracht. Een absolute meerwaarde voor Oost en Amsterdam. Afgelopen jaar bezochten liefst 1.250 Oost-bewoners het festival. Omdat ik de klachten van de omwonenden serieus neem heb ik een groot aantal voorstellen gedaan om hen tegemoet te komen: maximaal 2 afsluitingen per jaar, alleen voor niet-commerciële festivals, de afsluiting zoveel mogelijk beperken, enzovoorts. Zodat grote festivals niet worden verbannen naar de rand van de stad. Iedereen moet wat water bij de wijn doen, het Oosterpark is namelijk van álle inwoners van Oost. Maar PvdA en GroenLinks willen simpelweg niet dat het Oosterpark wordt afgesloten en daar hebben we het mee te doen. Terwijl ons eigen Festivalbeleid, dat vorig jaar met steun van deze beide partijen werd aangenomen, erop gericht is dat festivals zo snel mogelijk op eigen benen staan en dus zelfs inkomsten genereren. Dan zal je entree moeten heffen en dat kan alleen als je het park deels afsluit."

Ook verschillende bekende Nederlanders en prominente Amsterdammers en Oostbewoners betuigen hun steun via sociale media en/of zullen inspreken tijdens de raadsvergadering op 18 september.

Stichting Appelsap heeft een petitie online gezet en verwacht voor 18 september duizenden handtekeningen te verzamelen.

De petitie is hier te ondertekenen:

Citaten
"Het evenwicht is totaal zoek! Het zou absurd zijn als een festival als Appelsap, met zo’n belangrijke maatschappelijke functie en zo’n gevarieerde en multiculturele bezoekersgroep, moet wijken voor een handvol klachten van een groep mensen die aan het park wonen en een paar dagen per jaar overlast ondervinden. Deze mensen zien het Oosterpark als hun park, maar wij wonen hier zelf ook al jaren en Appelsap trekt elk jaar zo’n 1250 bezoekers uit het stadsdeel. Bovendien proberen we ze op alle mogelijke manieren tegemoet te komen!"

— Jelmer Alberts
“De lokale partijen waren altijd in de meerderheid met hun steun voor Appelsap en moedigden ons aan om zelfstandiger te worden. We hebben hier afspraken over gemaakt voor meerdere jaren. We laten zien dat we er in deze moeilijke tijden alles aan doen om Oost te laten bruisen met cultureel ondernemerschap en nu kunnen we, na twaalf jaar investeren, ons festival wel opdoeken.”

— Stichting Appelsap
‘We wonen met zijn allen niet in Oude Pekela, maar in de hoofdstad van Nederland en dit soort besluiten scheppen een klimaat waarin vooruitgang en culturele ontwikkeling wordt tegengehouden. Als er een wielerwedstrijd wordt georganiseerd wordt de openbare weg ook afgesloten. Dat vind ook niet iedereen leuk, maar we wonen samen in deze stad en zullen een beetje moeten geven en nemen.’